Již několik let jsou střední školy každý duben paralyzovány. Neprobíhá řádná výuka, panuje zde shon a stres, učitelé jsou přetěžováni, kanceláře produkují stohy papírů. Na vině jsou jednotné maturitní a přijímací zkoušky. Byly státem nastaveny a státem jsou také organizovány a vyhodnocovány - i přes odpor většiny ředitelů škol.
V rámci přípravy Místního akčního plánu II vzdělávání pro MČ Praha 5 jsem pozvala zastupitele jako členy školských rad a předsedy školských rad na úvodní setkání. Jedním z impulzů pro svolání setkání pro mne bylo i zjištění, že dle ředitelů škol je fungování školských rad v současné době pouze formální. Přitom funkční školská rada je jedna z forem vlivu zřizovatele na profilaci školy.
Každoročně v jarním období probíhají zápisy do mateřských i základních škol. Vždy jsou to chvíle dětmi i jejich rodiči dlouho očekávané. Vstup do vzdělávací instituce je totiž důležitým mezníkem v životě každého člověka a navíc přináší změnu do života celé rodiny.
Jsem velice ráda, že jsem mohla podpořit závěrečnou akci projektu Příběhy našich sousedů. V krásné kapli školy pro sluchově postižené v Holečkově ulici jsme ve slavnostní atmosféře ocenili žáky, kteří v rámci projektu spolupracovali s pamětníky žijícími na Praze 5, zpracovali jejich úžasné životní příběhy a dále je šíří.
Management je trvalým a nezbytným procesem plánování, řízení, organizování a kontroly, kdy se delegují zodpovědnosti a úkoly. Ještě před několika lety se tento způsob uvažování vyhýbal našim školám. Bohužel.
V nedávném článku jsem se věnovala utváření nové agendy školského resortu na Praze 5. Minulý týden jsem měla možnost představit výsledky své dvouměsíční práce včetně plánů pro rok 2019 na třetím zasedání školské komise.
Od svého zvolení do funkce 1. místostarostky jsem začala formovat agendu školství na Praze 5. Resort školství je velmi komplexní oblast, která vyžaduje systematickou, pečlivou a každodenní činnost. Protože se ve školství pohybuji téměř třicet let, měla jsem příležitost pochopit, že škola je velmi složitý živý organismus, který pro svoji dobrou kondici potřebuje láskyplnou péči a trvalý zájem. A proto bych vás v tomto článku ráda seznámila s mými prvními kroky v oblasti školství, které už realizuji nebo realizovat začnu.
Společně s ostatními pražskými radními a místostarosty jsem se v Nové radnici zúčastnila Fóra radních pro školství. Magistrát zde představil svůj investiční plán a také záměr přispívat na platy učitelů základních a mateřských škol, který velmi vítám. Během fóra byl velký prostor věnován debatě - nejčastějším tématem pak byla spádovost mateřských škol. Do diskuze jsem se ale zapojila také se svým záměrem upravit strukturu výročních zpráv škol.
Tento týden proběhlo setkání rodičů žáků základní školy Pod Žvahovem s představiteli Městské části Praha 5. Úspěšný rozvoj znovuotevřené školy dospěl do fáze, kdy je aktuální uvažovat o jejím osamostatnění a o rozšíření projektu na II. stupeň. Hlavním tématem setkání tak byla budoucnost školy.
Jak bude nastavena spádovost mateřských škol v Praze 5, zajímá asi každého rodiče malého dítěte. Způsob nastavení spádovosti totiž určuje, jak velký prostor bude mít rodič při výběru školky a zda bude pro přijetí rozhodující konkrétní ulice uchazeče či bude stačit pouze to, že uchazeč má trvalý pobyt v Praze 5. A protože v životě není nic pouze černé nebo bílé, obě možnosti při určování spádovosti mají svá pozitiva i negativa.
V těchto dnech je to měsíc, kdy jsem jmenováním do funkce 1. místostarostky zahájila nový profesní život. Z kanceláře ředitelky školy jsem se přestěhovala do kanceláře komunální političky. První týdny přinesly mnoho změn, nových kontaktů, pracovních vztahů a úkolů.
Mám teď čerstvou zkušenost s odměňováním zkušených učitelů – supervizorů. A protože mně tato zkušenost naprosto vyrazila dech, mám potřebu o tom napsat a tím si pofoukat bolístko.
Strana 6 z 7