Prázdniny neskutečně letí, dny se zkracují a návrat do škol se pomalu ale jistě blíží. Naskočit do výuky s chutí ale nebude jen tak. Covidový školní rok všechny vyčerpal. Zavírání, otevírání, rotace, otravné testování nespolehlivými testy, časté změny a především neustálá nejistota. K tomu ze dne na den notebook místo tabule, žádný kontakt s přáteli a domácí ponorka. Zkrátka stres. Bude to tentokrát lepší?
Mnozí investoři u nás si ještě neuvědomují, že vstupují velmi často do území, které má svůj letitý ráz, žijí tam lidé, kteří mají své zvyky, návyky a potřeby. Městská část má hájit zájmy svých občanů, ale musí také respektovat rozvojové zájmy obce. Mým úkolem jako starostky je především hledat rovnováhu. O tom, ale i o budoucí podobě Smíchova, o Praze 5 v roce 2030, nebo roli a kompetenci městské části a nedostatcích současného uspořádání metropole i republiky, se dočtete v mém rozhovoru pro časopis Be the Best.
Letos v červnu by Zastupitelstvo Městské části Praha S mělo hlasovat o schválení Strategie rozvoje MČ Praha S 2030 +. Tato městská část se svými 85 tisíci obyvateli patří k největším v české metropoli a svým rozvojovým potenciálem i k nejperspektivnějším, což dokládá také její současný dynamický rozvoj. Přesto Praze S takový zásadní strategický dokument dosud chyběl.
Vymetám korupci z radnice, řeším bezpečnost a čistotu v ulicích, developery tlačím k investicím do infrastruktury. Máme strategii rozvoje na dalších deset let, do které se zapojily tisíce lidí včetně politické opozice. Přesto musím pro sebezviditelňování několika politických oportunistů čelit obviňování ze střetu zájmů. Protože jsem před patnácti lety založila školu?
Za pár dní uplyne rok od vydání mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví, kterým došlo k uzavření základních, středních i vysokých škol. Málokdo si tehdy dovedl představit, že naše školy budou zavřené ještě dnes - nejdéle z celé Evropy. Přitom vyhlídky na jejich otevření jsou velmi pochmurné.
Rozhovor v magazínu Pravá Pětka je krátkým ohlédnutím mým ročním působením v roli starostky i pohledem do budoucnosti Prahy 5.
Z vlastní zkušenosti vím, jak málo žen je v české politice. Sama jsem jedinou ženou v radě městské části. Jedna žena, osm mužů. A stejné to je i ve většině velkých měst. Starostek je zde sotva desetina. Jenže tradičním stranám nechybí pouze ženy a ženský pohled na svět. Celkově postrádají nové tváře a mladou energii.
Když jsem vystupovala do politiky, mnoho lidí mě varovalo. Ja jsem samozřejmě věděla, že mě nečekají jenom časy ozářené sluncem. Tušila jsem, že budu mít nepřátele a že ti budou využívat všechny prostředky a cesty, jak mi práci komplikovat a ztěžovat. Politické souboje vidíme všude kolem sebe. Novináři se vlastně ničím jiným, než sledováním lítého boje nezabývají. A čím více krve, tím lépe.
Nedávno jsem přijala pozvání do online panelové diskuze Ústavu sociálních inovací. Zástupci podnikatelů, samosprávy či ekonomických odborníků, vyjadřovali své aktuální zkušenosti a názory na pandemickou situaci. Kdybych měla vyjádřit základní myšlenky, které rezonovaly celou diskuzí, řekla bych nejistota z budoucnosti, nedůvěra ve vládu, chaotické rozhodování, na druhé straně naděje a schopnost lidí se umět postavit na vlastní nohy.
Zavření škol zásadně ovlivnilo hned tři skupiny, které tvoří spojené nádoby v každé škole. Jeho součástmi jsou žáci, pedagogové a rodiče. Ne všechny skupiny čelí stejným výzvám či překážkám. Podívejme se na ně zblízka.
Tento druh podpory se již naštěstí v našich školách zabydlel, a tak je běžné, že začínajícím nebo novým pedagogům je poskytován. Co běžné ale ještě není, je uplatňování mentoringu začínajícím ředitelům. A tak s nástupem do pozice komunální političky Prahy 5, kdy jsem sama ještě vykonávala funkci ředitelky školy, jsem tuto podporu směrem k ředitelům iniciovala. Na tuto výzvu ředitelé velmi kladně reagovali, a tak jsme mentoring pro začínající ředitele v roce 2019 spustili. V tomto období byl třikrát využit, a tak po roce víme, zda tento nástroj má v práci nových ředitelů svoje místo a jak je vnímám řediteli.
Strana 4 z 7