Školský výbor dnes projednává sérii klíčových pozměňovacích návrhů, které mají ambici výrazně zefektivnit české školství. Na jejich přípravě se podílí pražská poslankyně Renáta Zajíčková (ODS) spolu s kolegy napříč politickým spektrem.
„Všechny změny, které dnes projednáváme, směřují ke zlepšení podmínek pro děti. Když školy fungují efektivněji, učitelé mají lepší podporu a ředitelé se mohou soustředit na pedagogické vedení, výsledkem je kvalitnější vzdělávání. Právě převod nepedagogických pracovníků na zřizovatele uvolní ředitelům ruce – méně administrativy a provozních starostí znamená více prostoru pro práci s učiteli a zvyšování kvality výuky.“ komentuje dnešní projednávání pražská poslankyně Mgr. Renáta Zajíčková (ODS).
Cílem projednávaných změn je snazší řízení škol, efektivnější financování, přehlednější a férovější přijímací řízení i nastavení modernějšího a zodpovědnějšího přístupu ke vzdělávání ze strany zřizovatelů. Návrhy se dle očekávání setkávají s velkým zájmem odborné veřejnosti i zástupců škol.
„Za poslední dekádu jsme neviděli ucelenější a ambicióznější modernizaci školství. Tyto změny zjednoduší život školám, rodičům i dětem, ale zároveň nastavují jasnější odpovědnost zřizovatelům. Je nezbytné, aby právě oni převzali aktivnější roli v řízení kvality vzdělávání ve svém území. Jen tak můžeme zajistit stabilní a kvalitní školy pro budoucí generace,“ doplňuje poslankyně Zajíčková, která je zároveň ředitelkou víceletého gymnázia.
Mezi hlavní projednávané změny patří:
? Méně odkladů, plynulejší přechod do školy a konec známkování prvňáků
(PN poslanců Klímy, Berkiho, Zajíčkové, Berkovcové, Šimka, Kettnera, Richterové)
Poslanecký návrh nastavuje přesnější a srozumitelnější pravidla pro možnost odkladu nástupu do školní docházky. Jeho cílem je výrazné snížení odkladů a zamezení nadužívání této možnosti. S touto změnou přichází opatření, která směřují k podpoře mateřských i základních škol a poradenských zařízení. Změnou dosáhneme plynulejšího přechodu mezi mateřskou a základní školou, a to například i zrušením známkování v první a druhé třídě.
? Jednodušší a spravedlivější přijímací řízení na střední školy
(PN poslanců Zajíčkové, Berkiho, Havla, Kettnera a Novákové)
Pozměňovací návrh vylepšuje již zavedenou elektronizaci přihlášek pro přijímací řízení na střední školy. Ruší formu hybridní přihlášky. Mění termín konání talentových zkoušek pro konzervatoře nebo upřesňuje lhůty v samotném procesu přijímacího řízení.
? Lepší výběr ředitelů a větší pravomoci České školní inspekce
(PN poslanců Zajíčkové, Berkiho, Havla, Kettnera a Novákové)
Pozměňovací návrh zjednodušuje proces při jmenování ředitelů a vyhlašování konkurzu. Zároveň rozšiřuje pravomoci České školní inspekce směrem k vyhlašování konkurzů. V případě zjištění zásadních nedostatků v řízení pedagogické práce a v kvalitě školy bude moci nově ČŠI iniciovat vyhlášení konkurzu.
? Efektivnější síť škol: jasná pravidla pro slučování
(PN poslanců Klímy, Berkiho, Novákové a Zajíčkové)
Pozměňovací návrh přináší zavedení kritéria velikosti školy, které povede ke zvýšení efektivity v infrastruktuře školských zařízení. Kritérium stanovuje minimální počet žáků (180 pro ZŠ) při druhé a další škole v rámci jednoho zřizovatele. Cílem je zvýšení kvality výchovně-vzdělávacího procesu, efektivnější využití veřejných prostředků a zajištění stabilnějšího vzdělávacího prostředí pro žáky.
? Sociální pedagogové pomohou dětem, které to nejvíc potřebují
(PN poslanců Novákové, Berkiho, Kettnera, Havla a Zajíčkové)
Pozměňovací návrh zavádí oficiální pozici sociálního pedagoga ve školách. Ten bude podporovat děti ohrožené školním neúspěchem a sociálním znevýhodněním. Financování těchto pedagogů bude hrazeno ze státního rozpočtu pro školy s vyššími nároky na vzdělávání (indexované školy).
? Flexibilnější financování škol: zřizovatelé získají větší pravomoci
(PN poslanců Cogana, Bendy, Dufka, Jakoba, Berkiho, Zajíčkové, Novákové a Havla)
Pozměňovací návrh přesouvá odpovědnost za financování nepedagogických pracovníků a některých provozních výdajů škol ze státu na zřizovatele škol, tedy kraje a obce, čímž se má zvýšit efektivita hospodaření a umožnit flexibilnější využívání zdrojů.
? Rychlejší cesta k praxi: nové jednoleté a dvouleté programy na VOŠ
(PN poslanců Berkiho, Havla, Kettnera, Novákové a Zajíčkové)
Pozměňovací návrh zavádí možnost kratších jednoletých a dvouletých programů na vyšších odborných školách, které budou reagovat na potřeby trhu práce a umožní studentům rychlejší vstup do zaměstnání.
? Lepší řízení škol: vzniknou větší a profesionálně spravované školské subjekty
(PN poslanců Berkiho, Havla, Kettnera, Novákové a Zajíčkové)
Pozměňovací návrh zavádí nový prvek v řízení regionálního školství. Umožní vytvářet větší školské subjekty, které budou profesionálněji a kvalitněji řídit školy i při zachování jejich specifik.
? Moderní výuka: více kombinované formy studia a silnější role firem ve vzdělávání
(PN poslanců Havla, Berkiho, Novákové a Zajíčkové)
Pozměňovací návrh zavádí kombinovanou výuku na středních a vyšších odborných školách, kde až 40 % výuky může probíhat distančně, což má umožnit větší flexibilitu ve vzdělávání a lepší sladění teorie s praxí.