Milí přátelé, české školství stojí na křižovatce. Věřím, že právě teď máme příležitost uskutečnit klíčovou změnu, která naše vzdělávání posune vpřed a připraví ho na výzvy 21. století. Již více než rok intenzivně pracujeme na návrhu reformy regionálního školství – a dne 9. prosince 2024 vás srdečně zvu na její představení na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.

Milí přátelé, české školství stojí na křižovatce. Věřím, že právě teď máme příležitost uskutečnit klíčovou změnu, která naše vzdělávání posune vpřed a připraví ho na výzvy 21. století. Již více než rok intenzivně pracujeme na návrhu reformy regionálního školství – a dne 9. prosince 2024 vás srdečně zvu na její představení na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.

Proč je reforma potřebná?

Naše školství musí být více propojené s reálným životem a zároveň připravené na budoucnost plnou inovací, nových technologií a proměn na trhu práce. Cílem reformy je nejen přizpůsobit systém současným potřebám, ale především vytvořit prostor, kde budou naši studenti rozvíjet své dovednosti, objevovat svůj potenciál a připravovat se na životní výzvy.

Jak vzniká návrh reformy?

Na tomto komplexním návrhu pracuje široká expertní pracovní skupina složená z odborníků na vzdělávací politiku, pedagogů, zástupců zaměstnavatelů i studentů. Naše práce by nebyla možná bez otevřených konzultací s učiteli, rodiči, zřizovateli škol i dalšími aktéry. Inspirujeme se také zahraničními modely, které ukazují, jak může vzdělávací systém skutečně fungovat.

Ráda bych poděkovala všem, kteří svou energií, odborností a vizí přispívají k této reformě. Vaše zpětná vazba, nápady a diskuze jsou pro mě důkazem, že nám na budoucnosti vzdělávání skutečně záleží.

Hlavní body reformy

Reforma zahrnuje několik klíčových opatření, která odrážejí široký konsensus:

  1. Systém „8+2“: Povinné vzdělávání zahrnující 8 let základní školy a 2 roky nižší střední školy. Tento model umožní dřívější profilaci studentů a jejich lepší přípravu na budoucnost.
  2. Malá a velká maturita: Malá maturita jako základní zkouška po dvou letech střední školy, velká maturita jako projektově orientovaná zkouška, která reflektuje specializaci a budoucí směr studenta.
  3. Univerzální profil absolventa: Každý absolvent získá klíčové dovednosti, jako je kritické myšlení, funkční gramotnost, jazykové znalosti a měkké dovednosti potřebné pro 21. století.
  4. Podpora učitelů a podpůrných profesí: Posílení rolí školních psychologů, sociálních pedagogů a dalších klíčových pracovníků.
  5. Inovace ve výuce: Zavedení modularity ve vzdělávání a řízené využití umělé inteligence.

Záměr reformy

Tento návrh nevnímáme jako finální bod, ale jako výzvu k celospolečenské diskuzi o budoucnosti našeho vzdělávání. Chceme otevřít prostor pro vaše názory, připomínky a návrhy. Naším cílem je vytvořit vzdělávací systém, který bude pevně zakořeněný v hodnotách naší společnosti, ale zároveň otevřený světu a potřebám budoucnosti.

Společně máme jedinečnou šanci posunout české školství vpřed. Těším se na vaši účast a zapojení – protože budoucnost vzdělávání je věc, která se nás všech týká.

S úctou a poděkováním,

Mgr. Renáta Zajíčková
Předsedkyně podvýboru pro regionální školství a celoživotní učení