Nezvládnutá inkluze ve školách má vážné dopady nejen na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ale také na kvalitu výuky celého kolektivu. Učitelé jsou přetížení, narůstá jejich vyhoření a klesá motivace. Podle studie UJEP (2024) 65 % pedagogů nevěří v přínos inkluze a třetina ji dokonce hodnotí vyloženě negativně. Také 80 % rodičů podle průzkumu CVVM (2023) nesouhlasí se současným nastavením inkluze.

Nezvládnutá inkluze ve školách má vážné dopady nejen na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ale také na kvalitu výuky celého kolektivu. Učitelé jsou přetížení, narůstá jejich vyhoření a klesá motivace. Podle studie UJEP (2024) 65 % pedagogů nevěří v přínos inkluze a třetina ji dokonce hodnotí vyloženě negativně. Také 80 % rodičů podle průzkumu CVVM (2023) nesouhlasí se současným nastavením inkluze.

 
Závěry kulatého stolu
 
Inkluze v českých školách musí projít zásadní změnou. Kulatý stůl přinesl konkrétní návrhy.
 
 

Nezvládnutá inkluze ve školách má vážné dopady nejen na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ale také na kvalitu výuky celého kolektivu. 

Učitelé jsou přetížení, narůstá jejich vyhoření a klesá motivace. Podle studie UJEP (2024) 65 % pedagogů nevěří v přínos inkluze a třetina ji dokonce hodnotí vyloženě negativně. Také 80 % rodičů podle průzkumu CVVM (2023) nesouhlasí se současným nastavením inkluze.

Kulatý stůl „Revize inkluze: Rovné šance bez ohrožení kvality vzdělávání kolektivu“ přinesl konkrétní návrhy na změnu systému inkluze v rámci Reformy 8+2.

Renáta Zajíčková: „Školy musí získat větší pravomoci, aby inkluze nesnižovala kvalitu výuky kolektivu“

„Za deset let se zásadně proměnil profil žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Školní prostředí je složitější, výzvy jsou jiné než v době zavedení inkluze. Ředitelé musí mít větší pravomoci rozhodovat o způsobu jejího nastavení,“ komentuje situaci ve školách poslankyně a předsedkyně podvýboru pro regionální školství Renáta Zajíčková (ODS).

Inkluzivní vzdělávání v podobě, v jaké bylo zavedeno před deseti lety, již neodpovídá realitě českých škol. Výrazně se proměnila skladba žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – přibylo dětí s poruchami chování a duševního zdraví i žáků z různých kulturních prostředí. Současný systém inkluze se proto ukazuje jako neúčinný a zatěžující všechny aktéry vzdělávání.

„Návrh Reformy 8+2 počítá nejen se zkrácením základní školy na osm let, ale i s revizí inkluze, což umožní lépe pracovat s kapacitou škol a vytvořit speciální průběžné třídy tam, kde jsou potřeba,“ dodává Zajíčková.

Nina Nováková (KDU-ČSL), poslankyně a členka výboru pro školství: „Musíme se ohlédnout a jasně pojmenovat, co je potřeba změnit, co zachovat a jak dál. Považovali jsme za samozřejmost, že inkluze pomůže integrovat ty, kteří mají složitější cestu celoživotním vzděláváním. Klíčové je ale také předporozumění – uvědomění si, že mezi nás patří i ti další."

Klíčové změny v inkluzi: větší pravomoci ředitelů, efektivní podpora škol

Návrhy kulatého stolu zahrnují konkrétní opatření, které se nyní odborně diskutují:

✅ Rozšíření pravomocí ředitelů – možnost rozhodovat o přijetí či nepřijetí žáka s ohledem na kapacity a podmínky školy.

✅ Speciální průchozí třídy – možnost zařazení žáků se specifickými potřebami do dočasných tříd v běžných školách.

✅ Mezioborový koordinátor – posílené spolupráce na úrovni zřizovatele a důraz v prevenci na socio-emoční učení.

✅ Rozšíření přestupků souvisejících s mařením výuky – efektivnější nástroje pro řešení kázeňských problémů.

✅ Zvýšení ochrany žáků, učitelů a vzdělávacího procesu – posílení pravidel pro bezpečné a kvalitní vzdělávací prostředí.

✅ Stabilní financování podpůrných profesí – zajištění dlouhodobých finančních zdrojů pro asistenty pedagoga, speciální pedagogy a další odborníky.

✅ Zapojení sociálních pedagogů – podpora škol v práci s rodinami a předcházení sociálním problémům žáků.

✅ Mobilní krizové týmy – odborná pomoc pro školy při náhlých krizových situacích.

 
 
 
 

 

Tomáš Portlík: „O inkluzi musí rozhodovat školy, ne tabulky a ideologie“

Bohaté zkušenosti s inkluzivním vzděláváním mají i na Praze 9, za kterou na kulatém stole vystoupil starosta Tomáš Portlík (ODS)„Inkluze musí projít zásadní evoluční změnou. Za vzdělávání odpovídá ředitel a pedagogický sbor, a proto musí mít právo rozhodnout, koho přijmou a jak zajistí kvalitní výuku pro všechny. Současná pravidla jim tuto možnost berou a školám nezbývá než se přizpůsobovat nereálným požadavkům.“

Mezi další diskutované návrhy kulatého stolu patřilo: 
menší decentralizace školství, která by umožnila vytvoření větších školských subjektů s profesionálním vedením a kompetentními zřizovateli. Regionální přístup k inkluzi by zajistil, že opatření budou zohledňovat místní specifika, například rozdílné podmínky v Praze a Mostě. Důležitým bodem je také snížení administrativní zátěže škol, aby ředitelé měli více prostoru pro skutečné řízení školy namísto nadměrné byrokracie. Mapování dobré praxe by pomohlo využít zkušenosti škol, kde inkluze funguje efektivně, jako inspiraci pro legislativní změny. Nezbytná je rovněž meziresortní spolupráce, kdy školy potřebují podporu různých odborníků, například sociálních pedagogů a specialistů ze zdravotnictví, kteří by pomáhali pracovat s rodinami a předcházet problémům.


Všem vystupujícím děkuji za prezentace, aktuální data a úvod do složitého tématu, všem hostům pak děkuji za sdílení osobních zkušeností a diskuzi bohatou na návrhy řešení - všechny jsou průběžně zapracovány do části "Revize inkluze" v návrhu Reformy 8+2. Pokud se chcete zapojit i vy, využijte formulář zpětné vazby a ohodnoťte přínos návrhu z vašeho pohledu. Díky! 

 
 
Zapojte se také!
 
 
Revize inkluze: Formulář zpětné vazby