Nezvládnutá inkluze ve školách má vážné dopady nejen na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ale také na kvalitu výuky celého kolektivu. Učitelé jsou přetížení, narůstá jejich vyhoření a klesá motivace. Podle studie UJEP (2024) 65 % pedagogů nevěří v přínos inkluze a třetina ji dokonce hodnotí vyloženě negativně. Také 80 % rodičů podle průzkumu CVVM (2023) nesouhlasí se současným nastavením inkluze.
(MF DNES) Po týdnech jednání o tzv. zákoně „lex Ukrajina 7“ se Senát neshodl na zrušení žádné z úprav – a novela míří v původním znění k podpisu prezidentovi. Senátoři neodmítli ani možnost zvláštního zápisu dětí ukrajinských uprchlíků do prvních tříd základních škol. Mnozí označují tento návrh za diskriminační, tak to ale není.
Číst více: Ukrajinské děti ve třídách: pomáhejme smysluplně, ne na úkor českých dětí
ŘÍZENÍ ŠKOLY: Desítky škol, tisíce kilometrů. Když navštěvuji školy po celé zemi, nejde o žádné škrobené delegace nebo oficiální ceremonie. Kromě poslankyně jsem stále ředitelka školy a učitelka, a proto mě zajímá jediné – co se školám daří, co je trápí, jak naše vzdělávání reálně podpořit. Naslouchám ředitelům, pedagogům, nepedagogům, dětem ve třídách i jejich rodičům, starostům obcí. Všem, na kterých naše školy stojí.
Číst více: 8+2: vzdělávací model, který se může stát hybatelem potřebných změn zadrhlého školství
Školský výbor dnes projednává sérii klíčových pozměňovacích návrhů, které mají ambici výrazně zefektivnit české školství. Na jejich přípravě se podílí pražská poslankyně Renáta Zajíčková (ODS) spolu s kolegy napříč politickým spektrem.