Dnes běžně maturují dvacetiletí lidé, přitom v zahraničí mají bakaláře a zakládají startupy. Modularita osmileté ZŠ s navazujícími dvěma roky na střední škole přináší všem žákům prodloužení povinné školní docházky na deset let, zároveň však potřebné zkrácení a zefektivnění celkové vzdělávací dráhy.
Pražský radní Antonín Klecanda, který nad akcí převzal záštitu, k tomu doplnil:
„Diskuzi zkrácení základní školy vítám – jde o krok správným směrem. Náš model 9+0 brzdí vzdělávací systém, zatěžuje kapacity škol i infrastrukturu. Čím dříve přejdeme na pružnější strukturu, tím lépe pro žáky, učitele i školy.“
Zazněly i velmi konkrétní podněty k organizaci výuky ve 4.–6. třídě, tedy v přechodu mezi prvním a druhým stupněm. Děkan Pedagogické fakulty UK Antonín Jančařík připomněl, že:
„Nyní musíme rozhodnout, zda v tomto období zachováme model jednoho učitele, nebo výuku rozložíme mezi více vyučujících. Pedagogické fakulty se pak mohou připravit na vzdělávání budoucích učitelů a předejdeme tak nutnosti přechodného období.“
A právě teď je ideální doba k plánování změn – jak dodal:
„Demografický vývoj a klesající počet žáků nám dává prostor pro hladký přechod na nový systém, který bude výrazně prostupnější a flexibilnější.“
|