ŘÍZENÍ ŠKOLY: Desítky škol, tisíce kilometrů. Když navštěvuji školy po celé zemi, nejde o žádné škrobené delegace nebo oficiální ceremonie. Kromě poslankyně jsem stále ředitelka školy a učitelka, a proto mě zajímá jediné – co se školám daří, co je trápí, jak naše vzdělávání reálně podpořit. Naslouchám ředitelům, pedagogům, nepedagogům, dětem ve třídách i jejich rodičům, starostům obcí. Všem, na kterých naše školy stojí. 

Rozhovory vždy směřují k tomu nejpalčivějšímu: problémy s inkluzí, nedostatek učitelů, časté či nekoncepční změny, obrovská administrativní zátěž nebo otázka financování. Řešení všech těchto věčných problémů je náročné, stejně jako naše profese samotná, přesto jsou naše setkání vždy skvělá. Všude poznávám kolegyně a kolegy, kteří své práci dávají kus svého srdce. 

Z vlastní zkušenosti vím, co znamená stát před dětmi a snažit se jim něco předat. Je to obrovská radost – ale i odpovědnost, kterou cítíte každý den. Občas je snadné podlehnout skepsi, když vidíte, že společnost stále nevnímá podporu vzdělávání jako celospolečenskou prioritu. Ve školách přetrvávají problémy, které známe už desítky let. Ale přesto všichni děláme maximum, aby se tyto nedostatky neodrazily na vzdělání našich dětí. A to mě přesvědčuje, že má smysl bojovat za změnu. 

 

Vzniká návrh proměny regionálního školství

 

V poslední době cítím, že se situace obrací k lepšímu. Vzdělávání je v centru pozornosti. Od nedůstojných tahanic o penězích se pod tíhou ekonomické reality přesouváme k racionálním diskuzím o tom, jak slabá místa vzdělávacího systému zefektivnit. Ujišťuje mě o tom i chuť a energie rychle rostoucího počtu vás, kteří svou odborností a zkušenostmi přispíváte do otevřené debaty o potřebné proměně našeho vzdělávání. Věřím, že právě teď máme příležitost uskutečnit klíčovou změnu, která naše vzdělávání posune vpřed a připraví ho na výzvy bouřlivé doby inovací. Již více než rok společně s expertní pracovní skupinou intenzivně pracujeme na návrhu reformy regionálního školství.

 

Tento návrh nevzniká za zavřenými dveřmi, ale díky otevřenému dialogu se všemi klíčovými aktéry vzdělávacího systému. Na reformě spolupracují pedagogové, odborníci na vzdělávací politiku, ekonomové, zástupci zaměstnavatelů, studenti i rodiče.

 

Odborná diskuze nám pomohla vytvořit návrh, který není jen reformou na papíře, ale reálnou odpovědí na problémy, které české školství trápí – od neefektivní vzdělávací dráhy až po nefunkční propojení s trhem práce. Inspirujeme se osvědčenými zahraničními modely a klademe důraz na to, aby opatření reagovala na reálné problémy českého školství. Cílem reformy je nejen přizpůsobit systém současným potřebám, ale především vytvořit prostor, kde budou skutečně všichni žáci rozvíjet své dovednosti, objevovat svůj potenciál a připravovat se na životní výzvy.


Deset klíčových opatření reformy

Reforma regionálního školství 8+2 je zásadní krok k tomu, aby naše školství přestalo zaostávat za potřebami společnosti v době bouřlivých technologických a geopolitických změn. Klíčová opatření, jako je povinná nižší střední škola s “malou maturitou” včetně dílčí kvalifikace, univerzální profil absolventa nebo modularita vzdělávacího systému, zajistí, že naši studenti budou lépe připraveni na život, práci i nečekané budoucí výzvy.

Podle studie PAQ Research může zlepšení kompetencí nejslabších žáků přinést české ekonomice až 18 miliard Kč ročně. Každý žák, který dokončí střední vzdělání, přispěje do veřejných rozpočtů o 2,3–2,8 milionu Kč více než žák s pouze základním vzděláním. Reforma tedy není jen o nákladech, ale o investici, která se dlouhodobě vrátí.

Reforma 8+2 si klade za cíl zásadně upravit architekturu vzdělávacího systému v České republice. Mezi hlavní opatření patří zkrácení základního vzdělávání na 8 let, zavedení dvouletého nižšího středního vzdělávání, univerzální profil absolventa a nová koncepce malé a velké maturity. Reforma je postavena na principu modularity, prostupnosti a zlepšení propojení mezi vzdělávacími institucemi a trhem práce. Součástí reformy je také snaha řešit dlouhodobé problémy, jako jsou vysoký věk maturantů, předčasné odchody ze vzdělávání a nízká adaptabilita systému na změny ve společnosti i na trhu práce. Do vzdělávání každoročně putují stovky miliard - naším úkolem je využít je na maximum. Návrh jak tohoto docílit, nevnímáme jako finální bod, ale jako výzvu k celospolečenské diskuzi o budoucnosti našeho vzdělávání.

 

Aktivní zapojení odborné veřejnosti

 

V pondělí 9. prosince 2024 hostila Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze pracovní setkání, na kterém byl představen návrh reformy regionálního školství s názvem „Reforma 8+2“. Akce proběhla pod záštitou předsedy vlády Prof. PhDr. Petra Fialy, Ph.D., LL.M., a děkana Pedagogické fakulty doc. RNDr. Antonína Jančaříka, Ph.D. Na setkání dorazilo několik desítek odborníků, včetně ředitelů škol, zřizovatelů, zástupců Senátu, Poslanecké sněmovny, Ministerstva školství a dalších zástupců neziskového sektoru a vzdělávacích analytiků.

 

Účastníci setkání diskutovali obsah návrhu i jednotlivá opatření a využili také otevřený prostor pro své postřehy. Děkan Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D., zdůraznil význam systémové změny: „Předložený návrh reformy regionálního školství otevírá diskuzi, kterou náš vzdělávací systém nutně potřebuje. Systém 8+2 nabízí konkrétní řešení klíčových problémů, jako jsou vysoký věk maturantů, brzká diferenciace, předčasné odchody ze vzdělávání a omezená možnost změny vzdělávací trajektorie. Jsem rád, že odborná diskuze může být základem pro kvalitní politická rozhodnutí.“

Náměstek ministra školství Mgr. Jiří Nantl, LL.M., popisuje moderní pojetí reformy: „Strukturu vzdělávacího systému je potřeba přizpůsobit společenské realitě, kdy střední škola pro většinu lidí už není na konci vzdělávací dráhy, ale uprostřed. Proto není potřeba, aby základní škola trvala tak dlouho; proto potřebujeme nově uspořádat podobu střední školy, posílit práci s kariérovým poradenstvím a osobnostním rozvojem, a vytvořit systém pro celožitivotní vzdělávání a podmínky pro změny kariéry během produktivního věku.“

Setkání zároveň zahájilo sérii odborných konzultací a veřejných debat, které budou probíhat v rámci kulatých stolů v prvním čtvrtletí roku 2025. Tyto konzultace mají za cíl získat další podněty od odborné i širší veřejnosti, které pomohou upravit podobu finálního návrhu. Ráda bych vyzvala každého z vás - zapojte se také. Ať chceme, nebo ne, současný svět nás donutí změnu udělat. Z mnoha důvodů ze vzdělávání budeme muset udělat vlajkovou loď naší země. A já věřím, že se nám to povede. Očekávají to od nás dospívající, kteří přípravou na život právě teď žijí, i mladí rodiče, kteří si teprve budoucnost svých dětí představují. Jsem přesvědčena, že pokud je do debaty zapojíme, pochopíme, jak změnu uchopit správně – pro ně i pro nás. 

Další informace, aktuální verze pracovního návrhu a možnost zpětné vazby k jednotlivým opatřením je možné nalézt na www.skolyveforme.cz

Článek vznikl pro časopis Řízení školy 02/2025.

Sledujte mě na Instagramu