Ze slovníku cizích slov se dozvíme, že za prioritu označujeme vše, čemu dáváme přednost před ostatním, že v porovnání k jinému zdůrazňujeme daný nárok a neslevujeme z něj. Současná vláda si za prioritu zvolila kromě důchodů i školství. Očekávala bych tedy, že minimálně na sto procent plní vyřčené, že stále a dokola zdůrazňuje důležitost tohoto rezortu, že hledá různé způsoby, jak školství zkvalitňovat, a že neslevuje z nároků. Opak je ale pravdou.

Ve vyspělých zemích už asi nikdo nepochybuje o tom, že zastoupení mužů a žen ve vedení společností nebo v politických pozicích by mělo být vyvážené. Známe mnoho příkladů úspěšných a výrazných političek, například u našich sousedů je to Angela Merkelová, ve Velké Británii Theresa Mayová, dnes i Slovenská republika má ve svém čele výraznou ženu – prezidentku Zuzanu Čaputovou. Bohužel, u nás je situace stále ještě jiná. 

Známe pravděpodobný vývoj kapacit našich základních škol do roku 2023 - a jsou dostačující! To je nejdůležitější výstup z dokumentu, který vznikl z mé iniciativy a který v srpnu kladně přijala školská komise i Rada MČ Praha 5.

Asi není nic neobvyklého, že se ředitel školy stane zastupitelem města či obce. Sama mám tuto zkušenost čerstvě za sebou. Než se pustím do tématu, které právě se změnou rolí souvisí, vyjádřím jedno důležité zjištění. Pro práci komunálního politika je funkce ředitele školy výbornou průpravou. A to platí o to více, když se rovnou stanete radním pro oblast školství. To jste pak jako ryba ve vodě.

Začátkem tohoto roku proběhlo na mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách poměrně rozsáhlé šetření o stavu zajištění výuky učiteli. Toto zmapování aktuální situace zrealizovalo MŠMT a v měsíci květnu zveřejnilo rozsáhlou zprávu. Pročítat tento skoro sto stránkový dokument není nic radostného. Jednoznačně z něj totiž vyplývá, že v útrobách našich škol je velký nedostatek pedagogů a ti, co zde působí, jsou služebně staršího věku, konkrétně 47,2 let.

Protože naše radnice coby zřizovatel mateřských a základních škol plánuje vytvořit strategický dokument s názvem „Dlouhodobá strategie rozvoje školství v Praze 5“, iniciovala jsem zrealizovat SWOT analýzu mateřských a základních škol.

Již několik let jsou střední školy každý duben paralyzovány. Neprobíhá řádná výuka, panuje zde shon a stres, učitelé jsou přetěžováni, kanceláře produkují stohy papírů. Na vině jsou jednotné maturitní a přijímací zkoušky. Byly státem nastaveny a státem jsou také organizovány a vyhodnocovány - i přes odpor většiny ředitelů škol.

V rámci přípravy Místního akčního plánu II vzdělávání pro MČ Praha 5 jsem pozvala zastupitele jako členy školských rad a předsedy školských rad na úvodní setkání. Jedním z impulzů pro svolání setkání pro mne bylo i zjištění, že dle ředitelů škol je fungování školských rad v současné době pouze formální. Přitom funkční školská rada je jedna z forem vlivu zřizovatele na profilaci školy.

Každoročně v jarním období probíhají zápisy do mateřských i základních škol. Vždy jsou to chvíle dětmi i jejich rodiči dlouho očekávané. Vstup do vzdělávací instituce je totiž důležitým mezníkem v životě každého člověka a navíc přináší změnu do života celé rodiny.

Management je trvalým a nezbytným procesem plánování, řízení, organizování a kontroly, kdy se delegují zodpovědnosti a úkoly. Ještě před několika lety se tento způsob uvažování vyhýbal našim školám. Bohužel. 

V nedávném článku jsem se věnovala utváření nové agendy školského resortu na Praze 5. Minulý týden jsem měla možnost představit výsledky své dvouměsíční práce včetně plánů pro rok 2019 na třetím zasedání školské komise. 

Zobrazit více článků

Sledujte mě na Instagramu