Uspořádat seminář na téma „Školy budoucnosti: Modularita, adaptabilita, multifunkčnost“ v prostorách Centra architektury a městského plánování (CAMP) byl nápad, který jsem měla v hlavě už dlouho. Chtěla jsem, aby zřizovatelé, ředitelé, architekti a další lidé, kteří se podílejí na budování školské infrastruktury, měli příležitost podívat se, jak konkrétně jim nová hygienická vyhláška usnadní práci. A hlavně – aby se společně zamysleli, jakým směrem chceme české školství v budoucnu vést.
Když jsme seminář zahájili, v místnosti panovala skvělá atmosféra. Bylo vidět, že účastníci dorazili s nadšením a s opravdovým zájmem o nové možnosti. Setkala jsem se s řadou starostů, architektů i kolegů z Poslanecké sněmovny, kteří sdíleli podobné dojmy – všichni cítili, že současná byrokracie a předpisy nás v rozvoji škol brzdí a že se něco musí změnit. Dnešní seminář se proto nesl v duchu inspirace a inovace. Cílem bylo představit nový právní rámec jako krok, který může školství otevřít cestu ke skutečně modernímu prostředí.
Příležitost pro efektivní správu škol
V první části programu jsem představila hlavní důvody, proč novou hygienickou vyhlášku potřebujeme. Nešlo jen o technickou změnu, ale o zásadní krok k tomu, aby obce a školy mohly školská zařízení spravovat flexibilněji a bez nadbytečné byrokracie.
„Nové vyhlášky nejsou pouze technickou úpravou, ale významným krokem k modernizaci školské infrastruktury v České republice,“ uvedla jsem ve svém úvodním projevu. „Zjednodušení pravidel je pro školy, obce i investory významným posunem, který umožňuje rychleji a flexibilněji reagovat na rostoucí potřebu vzdělávacích kapacit.“
Díky novým pravidlům mohou obce a školy rychleji rozšiřovat kapacity, přizpůsobovat prostory novým potřebám a plánovat výstavbu tak, aby opravdu odpovídala moderním pedagogickým trendům.
Adaptace stávajících budov jako cesta k efektivitě
Velkou výhodou nové vyhlášky je možnost adaptovat a využívat stávající budovy – to bylo téma, které se na semináři často opakovalo. Pražský náměstek primátora Petr Hlaváček skvěle vystihl, co to znamená v praxi: „Nová hygienická vyhláška školám i obcím přináší zásadní posun – umožňuje adaptaci stávajících budov, což výrazně zrychlí a zefektivní rozvoj školské infrastruktury. Města tak mohou nyní flexibilně ‘recyklovat’ stávající prostory a přetvářet je na plně funkční školská zařízení bez nutnosti časově náročných a nákladných stavebních procesů.“
Tato flexibilita je pro rozvoj školského prostředí neocenitelná, protože se tak dají šetřit veřejné finance a přizpůsobovat prostory přesně na míru aktuálním potřebám. Vyhláška nám dává prostor k tomu, abychom řešení hledali efektivněji a udržitelněji, což je pro dnešní města často klíčové.
Skutečné příběhy a zkušenosti z praxe
Jednou z inspirativních částí semináře byla také zpětná vazba z praxe, kterou nám poskytl ředitel Petr Hopfinger. Jako někdo, kdo má zkušenost s výstavbou nové školní budovy, si prošel komplikacemi, se kterými se potýká mnoho zřizovatelů: „Postrádal jsem právní předvídatelnost – všechno jako by stálo na libovůli konkrétní paní z hygieny a v každém kraji se postupovalo jinak. Raději jsem volil taktiku ‚pásek i kšandy‘ a zajistil vše nad rámec požadavků, ale celý proces se tím výrazně prodražil a zdržel.“
Podobnou zkušenost sdílel také starosta Prahy 9 Tomáš Portlík, který nám připomněl, jak složité a nákladné bylo stavět novou školu na Praze 9 podle původních předpisů. „Na výstavbě nové školy jsme se přímo přesvědčili o složitosti a nákladech, které by se díky této úpravě výrazně snížily. Nová vyhláška znamená zjednodušení procesů, urychlení realizace a snížení nákladů, což vítám jako potřebný krok směrem k menší byrokracii a rychlejšímu rozvoji školských zařízení.“
Předání odpovědnosti na ty, kteří znají své školy nejlépe
Naším cílem bylo vytvořit předpisy, které jsou moderní, předvídatelné a které ponechávají větší míru odpovědnosti těm, kdo mají ke svým školám nejblíže. Právě to vystihl Mgr. Matyáš Fošum, ředitel odboru ochrany veřejného zdraví Ministerstva zdravotnictví: „Nová vyhláška nastavuje moderní a předvídatelný rámec, který klade důraz na hygienické standardy, ale zároveň přenechává větší odpovědnost zřizovatelům a provozovatelům škol. Díky tomu mohou obce a školy rozhodovat na základě konkrétních potřeb a možností své lokality.“
Na semináři jsme měli možnost diskutovat i trend, kterým se má hygienická služba ubírat: od direktivního regulátora směrem ke skutečné poradní službě, která školám a zřizovatelům pomáhá a podporuje je. Tento přístup podle mě otevírá dveře k efektivní správě škol a činí z hygieny skutečného partnera pro rozvoj školského prostředí.
Nový začátek pro školní budovy
Když se ohlížím za dnešním seminářem, jsem opravdu ráda, že jsme se mohli sejít právě v CAMPu a přiblížit veřejnosti, jaká změna se v českém školství odehrává. Modernizace školních vyhlášek není jen o papírech, ale o reálných změnách, které zlepší podmínky, v jakých se naše děti vzdělávají.
Chceme školám a obcím dát skutečně silné nástroje, aby mohly vytvářet moderní, inspirativní a flexibilní školní prostory, které reflektují potřeby dnešních dětí. Jsem přesvědčena, že to, co se nám dnes podařilo představit, je krok správným směrem – ke vzdělávacímu prostředí, které je nejen kvalitní a bezpečné, ale hlavně připravené na budoucnost.
Na závěr chci poděkovat všem, kteří se na přípravě semináře podíleli, i všem účastníkům. Díky společné práci a sdílení zkušeností věřím, že jsme na správné cestě k tomu, aby české školy mohly být inspirací pro celé vzdělávací prostředí.